Monday, December 31, 2018

IKHLAS





Oleh itu, maka sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya (dan menjauhi syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai (amalan kamu yang demikian). (Surah al-Mukmin :14)

Untuk dapat hasil apa-apa amalan satu perkara yang perlu kita pasak dalam hati kita adalah ikhlas. Kenapa ia penting? Kita tidak mahu ia nampak seperti ia amalan yang baik, tapi tidak diterima oleh Allah.


oleh itu, maka sembahlah kamu akan Allah denagn mengikhlaskan ibadat kepada-Nya (dan menjauhi syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai(amalan kamu yang demikian). Surah al-Mukmin : 14

Segala amalan kita dah kerah keringat, bermandi peluh rupa-rupanya ia tidak diterima oleh Allah. Penat bukan. Bayangkan amalan kita ditanyangkan di akhirat, tampak banyak tiba jadi debu sahaja. Semoga Allah pelihara amalan kita dan terima ia sebagai amalan yang baik juga disisinya.

Antara asas sesuatu perkara adalah ikhlas. Kerana ikhlas salah satu faktor menentukan samaada amalan itu diterima atau tidak. Walaupun ia perkara baik atau ibadah, tanpa keikhlasan yang tepat maka ibadah itu boleh jadi sia-sia. 

Ia akan nampak murni pada pandangan mata kita dan umum tetapi ia akan menjadi abu dan debu apabila dibawa di akhirat nanti.

Itulah pesan Allah subhanahu wataala di dalam alquran,


(وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا (23


Surah al-Furqan ayat 23.


Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikan dia terbuang sebagai debu yang berterbangan.

 Semoga ia ebook ini menjadi satu amalan yang diterima oleh Allah subahanahu wataala. 

Bagaimana nak buat hati kita jadi ikhlas? 

1. Doa.

Pertama doa. Mohon agar Allah sentiasa menjadikan kita amalan kita adalah satu yang ikhlas hanya mengharap redha Allah.

2- Tingkatkan Iman Kita Kepada Allah. 

Dengan meningkatnya iman kita kepada Allah, maka kita akan lebih beramal keranya. Bagaimana mungkin kita nak ikhlas jika kita tidak tahu untuk siapa dan kenapa kita lakukan ini keranaNya.

Dengan kenal Allah, kita akan rasa kasih kepadaNya dan suka untuk melakukan sesuatu amalan kerana Dia. 

Seorang ayah yang sayang pada anaknya, sudah tentu gembira memberi sesuatu pada anaknya. Walaupun satu kucupan. Bahkan ia merasa sangat nikmat sekali walaupun ia hanyalah satu kucupan. 

Sebab itu beza nilai amalan satu tasbih dengan sepuluh tasbih bila dimasukkan unsur ikhlas itu.

3- Tawakkal Kepada Allah.

Kita serahkan segalanya kepada Allah. Kita telah usaha, yang penting Allah yang tentukan. Ya Allah inilah amalanku aku serahkan kepadaMu ya Allah.

No comments:

Post a Comment