Monday, February 4, 2019

PERSEDIAAN SEBELUM TALAQQI


Ramai juga yang datang bertalaqqi dengan syeikh. Ada beberapa persediaan yang perlu ada sebelum anda ingin bertalaqqi dengan syeikh. Dengan bahasa lain, jika anda mahu syeikh meluangkan masa berharga beliau untuk anda. Anda perlu bantu syeikh sediakan beberapa perkara ini.

Ketika saya di Mesir, pernah juga syeikh yang tidak terima pelajar yang datang untuk talaqqi dengan syeikh. 

Antaranya adalah bacaan yang tidak melepasi tahap untuk talaqqi.


1.   Sekiranya tidak mampu membaca alQuran secara tajwid dengan baik, syeikh akan mencadangkan untuk belajar betulkan bacaan terlebih dahulu. 

2.     Bersedia untuk menepati masa. Sekiranya sudah buat oersetujuan dengan syeikh untuk bertalaqqi waktu subuh pukul 9.00 maka perlu datang lebih awal. Ia akan memudahkan urusan kerana ramai juga orang lain yang hendak bertalqqi.

3.     Bersedia untuk ditegur bacaan oleh syeikh. Lapangkan hati dan tenang sahaja.

4.     Selalu mendoakan dan mohon doa juga dari syeikh agar diberi kemudahan dan keberkatan.

5.     Maklum pada syeikh untuk talaqqi samaada secara bersanad ataupun tidak.

6.     Mereka yang ada orogram talaqqi selama dua minggu atau sebulan biasanya perlu membaca banyak, jadi perlu jaga kesihatan dan kesegaran sepanjang waktu.

7.     Ada ketika syeikh datang dalam keadaan belum minum, bilehla tanya sekiranya syeikh ada nak makan apa atau minum apa. 
Ini adalah sebahagian sahaja apa yang perlu disediakan. Yang lain anda akan faham. Guru juga ada pelbagai. Kita sebagai murid perlu menerima pembawaan syeikh dengan catatan apa sahaja kekurangan yang kita rasa ada, kita diamkan sahaja.






No comments:

Post a Comment